SITE SØK

CPM - hva er det? Hvordan brukes CPM i annonsering?

Organisere et medie eller kontekstuell annonseringkampanje i nettverket, beregner noen annonsør omtrentlig budsjett. For kunden av en reklamekampanje, er det viktig å se hvordan midlene tildeles for sin oppførsel, om pengene blir brukt til det tiltenkte formål og med hvilken effektivitet de benyttes. Beregningen av reklameproduktets effektivitet i medieplanlegging er basert på flere indikatorer, hvorav en er CPM-indeksen. Hva er denne indikatoren, hvordan du bruker den - vi finner ut nedenfor.

cpm dette

CPM - hvorfor er det nødvendig

Hva er CPM i reklame, kjent siden forrige århundre. Modulen ble brukt i alle reklamekampanjer som fant sted i media. Utgivere, fjernsyns- og radiokanaler bruker fortsatt denne indikatoren til å beregne annonseringskostnadene. CPM brukes når det gjelder prisen på en visning av annonsering, ikke til individuelle adressater, men til tusen mulige kjøpere. Samtidig ble dette begrepet introdusert i omløp. Eiere av annonseringsplattformer kunne kun operere med sirkulasjon og tematisk fokus, så CPM ble bestemt, annonsering med denne verdien var effektiv.

Definisjon av CPM

cpm dette

En enkel definisjon av CPM er prisen per tusen. Modulets navn kommer fra de engelske ordene Cost Per Thousand, hvor M er det romerske tallet, som betyr 1000. Så, på spørsmålet om CPM, kan du svare på at dette er prisen for tusen visninger av annonsen. Jo flere annonser vises på bladene i aviser og blader, jo oftere lyder det på radioen eller blinker på en fjernsynskanal - jo større er indikatoren for denne koeffisienten.

Beregning av CPM i online annonseringskampanjer

På internett er rollen som en annonse vanligvisspille bannere - det er de mest irriterende popup-vinduene som brukerne ikke liker så mye, og som tar med penger til eieren av annonseringsplattformene. Jo mer populær siden, jo flere brukere surfer på denne siden av Internett, jo dyrere annonsering på dette nettstedet vil koste kunden.

Annonsører er interessert i det største antallet brukere som så dette banneret. Derfor, hva er CPM, kan matematisk vises slik:

CPM = (total kostnad for annonseringsordren) / (planlagt antall bannervisninger per dag) * 1000.

Nå er det klart, CPM - hva det er. I reklame er dette en av de viktigste indikatorene. Annonsøren kan beregne hvor mye penger å betale til eieren av nettstedet slik at informasjonen ble vist til tusen brukere av nettverket.

Denne beregningen kan tydelig demonstreres avenkelt eksempel. Kostnaden ved å plassere ett banner på siden av en portal er for eksempel $ 400 per uke, statistikken på denne nettsiden viser at om en uke er nettstedet sett av rundt 10 000 brukere. Således gir en enkel beregning en verdi:

CPM = $ 400 / $ 10,000 * 1000 = $ 4 for tusen visninger av annonseringsinformasjon.

Annonsører bør forstå det som en enkelDemonstrasjon av et banner på et tematisk nettsted er for det meste informativ. Det er ingen garanti for at alle ti tusen personer som besøkte siden, nødvendigvis klikker på banneret. Enten en besøkende ønsker å klikke på linken eller ikke, avhenger bare av bannerens tiltrengelighet og informasjonen som er plassert på den. Hvert nettsted vil gi alle nødvendige data for å beregne CPM-parameteren. At det er gunstig for eieren av nettstedet, kan du forstå. Men annonsering, kvalitet og interesse for sluttbruker er inkludert i kundens oppgaver.

Hva er cpm

Ekstra modul CTR, beregningsmetoder

For å redusere kostnadene, en merindikatoren er klikkfrekvensen. Navnet kom også fra engelsk og lyder helt som klikkfrekvens. Klikkfrekvens viser hvor mange som klikket på banneret og gikk til kundens annonseringsside. Denne modulen avhenger direkte av riktigheten til det valgte nettstedet, fordi det mer relevante og nødvendige det ser annonser på nettstedet, jo mer sannsynlig at den besøkende av nettstedet vil være interessert i informasjon og klikker på banneret. Metoden for beregning av denne indikatoren er som følger:

CTR = (antall brukere som klikket på banneret) / (planlagt antall bannervisninger per dag) * 100%.

Hvis for eksempel av de 20.000 personene som så annonsen, klikket på linken til 800 brukere, er klikkfrekvensen 800/20 000 * 100 = 4%, som er høyere enn den minste tillatte verdien.

Det har vist seg at erfaringen er at minimumskravet er 3-5%. Hvis mindre, vil kostnaden per potensiell kunde overstige forventet fortjeneste, og annonsering vil bli ansett som ineffektiv.

cpm annonsering

Bruke indekser

CPM kan brukes når du velger en smaleremålgruppe. For eksempel, når du bestiller en bannerplassering, gir nettstedet nettstedet annonsøren informasjon om alder, felt, bosted, hobbyer for alle registrerte besøkende på nettstedet. Dermed vises det ønskede banneret bare for de brukerne på hvem det gitte annonseproduktet ble designet. Budsjettet til annonseringskampanjen blir brukt mer økonomisk og mer effektivt.

Det bør også ta hensyn til aktiviteten til permanentbrukere. Jo oftere de samme besøkende ser den samme annonsen produkt, jo mer penger blir trukket fra annonsørene, men kunden kunden fra dette ikke lenger blir. Derfor rate beregningsindekser CPM og CTR i forbindelse med en dyp analyse av informasjon gitt av denne annonseringsplattformen for å gi de ønskede resultater til kunden.

Et annet poeng å vurdere i begynnelsenreklamekampanje. Betaling kan faktureres enten ved CPM eller ved CTR. Med andre ord, kunden bør forstå kjernen i bannerannonsering på CPM-modulen - at den ikke betaler for klikk av brukere, men bare for demonstrasjon av reklameproduktet

Hva er cpm i reklame

Oppsummering

Når du blir spurt hva CPM er, kan du svare på detDenne parameteren er en av de viktigste når man analyserer effektiviteten til en eller annen annonse, og det tas også hensyn til når man beregner budsjettet for en reklamekampanje. Det tar hensyn til antall potensielle kunders kontakter med annonseringsinformasjon, og kostnaden for å plassere et banner på flere nettsteder med lignende temafokus. Med hensyn til disse parametrene, er det mulig å beregne effektiviteten til en eller annen reklameplattform og lykkes med å mestre annonseringsbudsjettet.

</ p>
  • evaluering: